4.7/5 - (4 امتیاز)

از بریج یا ایمپلنت به عنوان دو گزینه محبوب برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود. با این حال چند تفاوت کلیدی بین این دو روش وجود دارد.

بریج یا ایمپلنت؟ کدام بهتر است؟

بریج (bridge) همانطور که از نامش پیداست، همچون پل، شکافی را که زمانی دندان در آن قرار داشت، پر می کند. این روش درمان شامل جایگزینی یک دندان از دست رفته با یک دندان مصنوعی است که به دندان های طبیعی شما در دو طرف شکاف متصل می شود.

از سوی دیگر، ایمپلنت دندان (Implant) از یک پیچ تیتانیوم تشکیل شده است که در استخوان فک شما قرار می گیرد؛ سپس یک دندان جایگزین که به عنوان تاج نیز شناخته می شود، روی این پیچ قرا خواهد گرفت.

ظاهر و عملکرد در بریج و ایمپلنت

بریج یا ایمپلنت فرقی ندارد؛ هم پل های دندانی و هم ایمپلنت می توانند لبخند طبیعی شما را بازسازی کنند و هر دو، گزینه های مطمئن برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند.

در روش ایمپلنت، پیچ تیتانیومی یا همان فیکسچر در استخوان فک شما قرار می گیرد، بنابراین قابل مشاهده نخواهد بود.

در بریج نیز دندان مصنوعی شما هم شکل و اندازه دندان های دیگر خواهد بود، بنابراین طبیعی به نظر می رسند و احساس راحتی می کنید.

بریج یا ایمپلنت؛ ظاهر و عملکرد چگونه است؟

پدیداری

در هر دو روش بریج یا ایمپلنت، دندان مصنوعی بر روی جای خالی قرار می گیرد اما برخلاف ایمپلنت که روکش آن از سطح لثه شروع می شود، بریج های دندانی زیر لثه شما تعبیه نشده اند، بنابراین این احتمال وجود دارد که کمی از  ساختار بریج در پشت یا بین دندان های جایگزین شما قابل مشاهده باشد.

دندانپزشک بریج را تا حد امکان طبیعی جلوه می دهد؛ ممکن است کمی طول بکشد تا به احساس وجود پل در دهان عادت کنید، اما پس از مدتی با آن سازگار خواهید شد.

بیشتر بدانید: ایمپلنت تک مرحله ای دندان ها

بریج یا ایمپلنت؟ کدام یک برای دندان های موجود بی ضررتر است؟

اگر می خواهید از آسیب رساندن به دندان های موجود خود جلوگیری کنید، ممکن است ایمپلنت گزینه ارجح باشد. زیرا شاید دندانپزشک برای نصب بریج مجبور به تراشیدن  دندان های سالم  شما از هر دو طرف شود.

همچنین  بریج‌های دندانی هرگونه فشاری را به دندان‌ های مجاور، که معمولاً برای حمایت از روکش‌ ها سوهان خورده، منتقل می‌کنند. اما ایمپلنت‌ تنها و به اندازه یک دندان طبیعی به اطراف فشار میکند زیرا پایه آن در فک تعبیه شده است.

مسئله دوام آوری و طول عمر

احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که کدام یک از روش های بریج یا ایمپلنت از نظر دوام بهتر خواهند بود؟ اگر به خوبی از دندان های ایمپلنت مراقبت کنید، به اندازه دندان‌های طبیعی دوام خواهند آورد.

با این حال بریج به مرور زمان و به دلیل فشار به دندان‌ های نگهدارنده، می تواند ضعیف شود. یک بریج دندان در نهایت به درمان ترمیم نیاز دارد، اما شما می توانید با مراقبت خوب از آن، کاری کنید که برای سال ها دوام می آورد. در کتابها یک بریج با طول عمر 15 سال را یک بریج موفق میدانند.

سلامت فک

وقتی دندان و ریشه آن را از دست می‌ دهید، دندان‌ های دو طرف شکاف می‌توانند به فضای باقی‌ مانده «تکیه» کنند که ممکن است سبب تحلیل استخوان شود. برای جلوگیری از این عارضه کدام یک از روش های درمانی بریج یا ایمپلنت بهتر است؟

بریج دندان‌ های مجاور را محکم و از جابجایی آن‌ها جلوگیری می‌ کند ولی حفره همچنان پابرجاست. در مقابل، ایمپلنت با پیچی که همانند ریشه دندان در فک قرار میگیرد، از تحلیل استخوان آن جلوگیری می کند.

بریج یا ایمپلنت؟ کدام یک برای دندان های موجود بی ضررتر است؟

هزینه کدام یک بیشتر است؟ بریج یا ایمپلنت؟

بریج معمولاً هزینه کمتری نسبت به ایمپلنت دارد، زیرا به دلیل سهولت، کمتر سر و کار شما به مطب می افتد. اما روش درمانی ایمپلنت دندان معمولاً بیشتر از بریج طول می کشد و هزینه بیشتر دارد.

قبل از کاشت تاج نهایی روی ایمپلنت شما نیاز به یک دوره بهبودی دارد. این بدان معناست که شما به قرارهای ملاقات بیشتری با دندانپزشک خود نیاز خواهید داشت که این امر باعث گران‌تر هزینه تمام شده نسبت به بریج می‌شود.

مراقبت های بعدی

در هر دو روش بریج یا ایمپلنت باید به خوبی از دندان های کاشته شده مراقبت کنید؛ هم بعد از عمل و هم در دراز مدت.

نخ دندان کشیدن با بریج می تواند کمی سخت تر باشد، اما دندانپزشک تمام دستورالعمل هایی را که برای مراقبت صحیح از آن نیاز دارید به شما ارائه می دهد.

این موارد را هم برای بریج یا ایمپلنت در نظر بگیرید

اگر سیگار می کشید، رادیوتراپی در ناحیه فک خود انجام داده اید یا دیابت کنترل نشده دارید، ممکن است ایمپلنت دندان توصیه نشود. همچنین اگر از بیماری لثه رنج می برید، دندانپزشک به شما کمک می کند تا قبل از نصب بریج یا ایمپلنت دندان، آن را درمان کنید.

به یاد داشته باشید، هر دو مورد بریج یا ایمپلنت متفاوت است، بنابراین با دندانپزشک خود صحبت کنید تا یک ارزیابی بالینی کامل انجام دهد و گزینه های درمانی را با شما در میان بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.

کد تخفیف مخصوص شما!🎉

TARAHI-LabKHAND

این کد را در جایی ذخیره کنید و یا از آن عکس بگیرید

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.