5/5 - (1 امتیاز)

بلیچینگ یا سفید کردن دندان از روش های جالب اصلاح طرح لبخند  است که برای برطرف کردن لکه ها و تیرگی های ناشی از مواد رنگدانه دار مثل چای، قهوه، توت فرنگی و یا حتی گوجه فرنگی استفاده می شود. از این روش می توان برای برطرف کردن بد رنگی های ژنتیکی دندان نیز استفاده کرد. باید خاطر نشان کرد که عوامل دیگری مانند افزایش سن، سیگار کشیدن و نوشیدن نوشابه های رنگی و یا حتی ادویه ها می توانند رنگ دندان ها را تغییر دهند و شکل نامناسبی را برای آنها ایجاد کنند. درمان بلیچینگ محافظه کارانه ترین روش سفید کردن دندانها برای افرادی است که از فرم دندانهای خود رضایت دارند و فقط تمایل به روشنتر دیده شدن انها دارند.

 

انواع روش های بلیچینگ

برای انجام بلیچینگ دندان از دو روش استفاده می شود که در زیر به آنها اشاره می کنیم و به توضیح هر کدام می پردازیم.

در مطب های دندان پزشکی نیز بلیچینگ دندان به 2 صورت انجام می شود:

که باید خاطر نشان کرد استفاده از این دو روش تفاوت چندانی با هم ندارند فقط به کار بردن لیزر و اشعه یو وی سبب فعال شدن مواد سفید کننده و سریع تر عمل کردن آن می شود.

 

تفاوت سفید کردن دندان در مطب و منزل

در رابطه با تفاوت سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی و منزل می توان گفت که در مطب شما می توانید در عرض 15 الی 30 دقیقه به نتیجه مورد نظر خود برسید. اما سفید کردن دندان در خانه ممکن است که به زمانی در حدود سه هفته تا یک ماه زمان نیاز داشته باشد. در ضمن هزینه بلیچینگ در مطب نسبت به انجام دادن آن در خانه بیشتر است.

 

استفاده از بلیچینگ در منزل

سفید کردن دندان

برای سفید کردن دندان در منزل نخست باید به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک یک قالب برای شما تهیه می‌کند و یک تم برای شما می سازد. شما در خانه مواد سفید کننده را بر روی تم قرار می دهید بر روی دندان هایتان می گذارید. البته با توجه به نوع مواد مصرفی بین ۵ تا ۲۰ دقیقه این مواد باید بر روی دندان ها قرار بگیرد و بعد آن را از دهان خارج می کنید و دندان‌های خود را می شویید.

این کار را می توانید هر شب، یا با توجه به مواد به کار رفته یک شب در میان انجام دهید. البته باید خاطر نشان کرد که موادی وجود دارند که ویژه نگهداری هستند و استفاده از آنها برای هفته یک بار نیز کافی است. کسانی که از مواد رنگدانه ای کمتر استفاده می کنند انجام این کار ماهی یکبار برای آنها توصیه می شود.

 

سفید کردن دندان در مطب

سفید کردن دندان

برای استفاده از این روش با استعمال مواد مخصوص از لثه ها محافظت به عمل میاید و بعد از آن مواد سفید کننده را با غلظت بالا بر روی دندان ها قرار می دهند. ماده موثر در این گونه مواد یا به صورت شیمیایی یا با نور یا گرما فعال می شود که تفاوت زیادی باهم ندارند.

انجام بلیچینگ در مطب معمولاً طی یک جلسه انجام می شود و هر بار در محدوده زمانی 15 الی 30 دقیقه به طول می‌انجامد. البته با در نظر گرفتن حساسیت دندانهای افراد ممکن است که این کار دو بار انجام شود. توصیه می شود که افراد برای بار اول این کار را در مطب دندانپزشکی انجام دهند و بعد از آن برای نگهداری و ماندگاری بیشتر این کار در منزل تکرار کنند. به این صورت هزینه ایجاد شده نیز برای آنها خیلی کمتر است.

 

محدودیت سنی برای سفید کردن دندان

این کار می تواند برای همه افراد , در هر سنی انجام شود. اما توصیه متخصصین بیشتر برای افراد بالای ۱۸ سال است. به این علت که در افراد کمتر از ۱۸ سال تاج و مینای دندان آنها به طور کامل بالغ نشده است و از حساسیت بیشتری برخوردار است.

 

مراقبت های پس از بلیچینگ

بلیچینگ

بهترین روش درمان بلیچینگ با بیشترین ماندگاری مربوط به روش ترکیبی است که بیمار تحت یک تا دو جلسه بلیچ مطبی قرار گرفته و به فاصله یک هفته درمان بلیچ خانگی برای او اغاز می شود مدت زمان انجام درمان بلیچ خانگی یک هفته برای هر فک است.

اغلب افراد به میزان ۵۰ تا ۷۰ درصد از انجام بلیچینگ جواب میگیرند. البته یکسری نکات جهت سفید نگه داشتن دندان ها باید رعایت شود. چای دارای رنگدانه است و نوشیدن آن به مقدار زیاد می‌تواند رنگ دندان ها را تغییر دهد. همچنین نوشیدن قهوه نیز به مقدار زیاد می‌تواند سبب زرد شدن دندان ها شود. در رابطه با سیگار و قلیان نیز که قطعاً تاثیر گذار هستند بنابراین بهتر است که برای سفید نگه داشتن دندان های خود مصرف این مواد را محدود کنید.

 

2 پاسخ

  1. سلام آقای دکتر صفار . من چای زیاد می خورم. آیا در صورت بلیچینگ ماندگاری زود از بین میره ؟ راهی داره که ماندگاری بیشتری داشته باشه ؟

    1. سلام مصرف زیاد ترکیبات رنگ زا دوام درمان بلیچینگ را کاهش می دهد برای جبران لازم است بلافاصله پس از مصرف دهان را شستشو داده و با درمان بلیچ خانگی پایداری رنگ روشن دندانهایتان را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.

کد تخفیف مخصوص شما!🎉

TARAHI-LabKHAND

این کد را در جایی ذخیره کنید و یا از آن عکس بگیرید

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.