5/5 - (1 امتیاز)

جراحی لثه یکی از درمان های اصلی و مهم دندان پزشکی است که به دلیل حساسیت بالا، تخصصی جداگانه در شاخه های دندانپزشکی برای آن درنظر گرفته شده است. یکی از موارد کاربرد جراحی لثه در درمانی بیماری های پریودنشیوم  است و در مواردی دیگر برای کاشت ایمپلنت دندان به عنوان یک مرحله مهم و حساس مورد نیاز است. همچنین در حوزه زیبایی برای عارضه لبخند لثه ای نیز از جراحی لثه استفاده می شود که به آن لیفت لثه هم می گویند.

پریودنشیوم به مجموعه بافت های نگهدارنده دندان که شامل لثه، استخوان فک و الیاف اطراف ریشه دندان است اطلاق می شود. این مجموعه وظیفه نگهداری دندان ها را بر عهده دارند. اغلب منظور از بیماری های لثه همان بیماری های مرتبط با این سه قسمت است.

جراحی لثه

انواع مختلفی از بیماری‌های لثه وجود دارد که اطلاع از علل پیدایش و علائم آنها می تواند به پیشگیری از بروز این بیماری‌ها کمک کند. شایع ترین بیماری های لثه عفونت و التهاب آن است که اغلب در نتیجه رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان رخ می دهد. در ادامه مطلب دیگر با سایر بیماری های لثه آشنا خواهید شد.

انواع بیماری های لثه

جراحی لثه

پریودنتال: پریودنتال به معنای التهابات لثه ای است که اغلب در نتیجه عفونت لثه و استخوان اطراف دندان بوجود می آید. علت این عارضه آلودگی لثه و استخوان با باکتری است و رایج ترین علائم آن خونریزی و تورم لثه ها است. این عارضه به دو حالت زیر تقسیم بندی می شود:

سیاه شدن لثه: سیاه شدن لثه معمولاً به دنبال عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، سیگار کشیدن و یا مصرف برخی از داروها ایجاد می شود. علت سیاه شدن لثه افزایش تولید و یا تجمع ملانین در بافت لثه است.

سفید شدن لثه: رنگ طبیعی لثه ها صورتی است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ممکن است باعث سفید شدن رنگ لثه ها شود. البته کم خونی، تغییر در رژیم غذایی و مصرف برخی از مکمل ها و مولتی ویتامین ها نیز می تواند باعث سفید شدن لثه شود.

آبسه دندان: آبسه دندان معمولاً به دنبال پوسیدگی دندان ها بوجود می‌آید که علائم آن ایجاد یک غده عفونی و چرکی در مجاورت ریشه دندان ها است. آبسه می تواند به تاج و مینای دندان نیز آسیب برساند.

لوکوپلاکیا: لوکوپلاکیا عارضه‌ای است که به دنبال آن لکه های سفید رنگی بر روی پوشش دهان، زبان و لثه ایجاد می شود. این لکه ها اغلب بی ضرر هستند و معمولاً خود به خود درمان می شوند.

عقب رفتگی لثه: عقب رفتگی یا تحلیل لثه شایعترین بیماری لثه است که طی آن بافت لثه بتدریج عقب نشینی می کند و باعث می شود تا ریشه دندان ها در معرض نور قرار بگیرند. تشدید این عارضه پوسیدگی دندان ها و عفونت آنها را به دنبال خواهد داشت.

عامل بیماری های لثه

جراحی لثه

عامل اصلی بیماری های لثه پلاک های میکروبی است که منجر به پوسیدگی دندان می شود. پلاک ها اسید و ترکیبات سمی تولید می کنند که اسید باعث پوسیدگی دندان و ترکیبات سمی باعث عفونت و بیماری های لثه می شود. این عامل معمولا در نتیجه رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان اتفاق می افتد. البته لازم به ذکر است که رژیم های غذایی حاوی قند فراوان و همچنین بسیاری از بیماری ها ایمنی روی سلامت لثه تاثیرات منفی برجای می گذارند.

علائم بیماری لثه و نیاز به جراحی لثه

زمانی که ترکیبات سمی روی بافت لثه اثر می کند باعث تورم و التهاب می شود. عدم درمان اولیه و پیشرفت بیماری می تواند باعث خونریزی و درگیر کردن استخوان شود که در این حالت جراحی لثه ضروری است. اگر استخوان تخریب شود نتیجه آن لق شدن دندان خواهد بود. قرمزی، خارش و سوزش لثه و بوی نامطبوع از دیگر علائم بیماری لثه است.

جراحی لثه

طی جراحی لثه بافت های میکروبی و آلوده حذف شده و به لثه اجازه رشد و ترمیم داده می شود. اغلب بیماری های لثه منجر به تحلیل رفتن لثه می شود که در صورت درمان اصولی به جایگاه اصلی خود باز می گردد. در جدیدترین متدها جراحی لثه با استفاده از لیزر انجام می شود که نتیجه دقیق تر و با تخریب کمتری را ارائه می دهد.

در مواردی که پیشرفت بیماری شدید بوده عمل پیوند لثه ای انجام می شود. منبع این پیوندها از کام (سقف دهان) بیمار است که در یک یا گاهی دو مرحله جراحی با فواصل ۲ماهه صورت می پذیرد و نتایج آن غالبا موفقیت آمیز و پایدار است.

پیشگیری از جراحی لثه

1. سلام دکتر عزیز
    مدتی است دچار مشگل عفونت لثه شده ام و دچار درد گوش درد گلو عقب رفتگی لثه آبسه ورم در ناحیه لثه هستم ممنون میشم راهنمایی کنین