امتیاز post

انواع پروتز مبتنی بر ایمپلنت کدامند؟  جایگزین کردن دندان از دست رفته با استفاده از پروتز مصنوعی سابقه بسیار طولانی دارد.

این سابقه طولانی خود اهمیت جایگزین کردن دندان از دست رفته را نشان می دهد.

زیرا زمانی که دندان طبیعی از بین می رود و می افتد، استخوان زیر دندان به مرور تحلیل رفته و دندان های مجاور به سمت استخوان گود شده انحراف پیدا کرده و کج می شوند.

همچنین لثه در حالتی که دندان روی آن قرار ندارد بسیار مستعد عفونت می شود.

به لحاظ زیبایی نیز لبخند زدن و خندیدن بدون داشتن دندان های سالم و زیبا ظاهر خوشایندی ندارد.

در گذشته دندان مصنوعی و بریج تنها راه حل برای رفع مشکلات از دست رفتن دندان ها بودند اما امروزه ایمپلنت های دندانی مهم ترین و بهترین راه حل عرضه بی دندانی هستند.

انواع پروتزهای مبتنی بر ایمپلنت

ایمپلنت یک مجموعه دو قسمتی است. قسمت اول آن فیکسچر نام دارد که در طی جراحی در استخوان  فک کاشته می شود.

ایمپلنت تکی

در میان انواع ایمپلنت دندان، این نوع ایمپلنت همان ایمپلنت استاندارد یا معمولی است که در آن یک روکش دندان روی هر پایه ایمپلنت، نصب می شود.

دندان مصنوعی مبتنی بر مینی ایمپلنت

این روش، یکی از پروتزهای دندانی است که در افرادی که بیشتر دندان ها یا همه ی دندان هایشان را از دست داده اند، استفاده می شود.

این روش از گذاشتن ایمپلنت های تکی ارزانتر است. و نیاز کمتری به برش یا جراحی دارد. علاوه بر این، در این روش، عمل جراحی به علت استفاده از مینی ایمپلنت به جای  ایمپلنت آسان تر است و دوره نقاهت نیز کوتاه تر است. با این وجود، دقت داشته باشید که به علت نازکتر بودن مینی ایمپلنت، مقاومت آن در برابر فشار نیز کمتر است.

پروتزهای ایمپلنت تاپ اسکرو

پروتز به صورت یکپارچه به ایمپلنت وصل می شود و ثابت می شود. پروتز ایمپلنت تاپ اسکرو ، مراحل آزمایشگاهی طولانی تری دارد و هزینه بیشتری دارد زیرا به قطعات اضافی نیاز دارد.

بزرگترین مزیت پروتزهای ایمپلنت تاپ اسکرو؛ در کنترل های دوره ای می توان دندان را به راحتی از روی ایمپلنت خارج کرد و مراقبت از لثه را انجام داد. علاوه بر این، از آنجایی که از چسب استفاده نمی شود، باعث تحریک و سوزش در بافت های اطراف ایمپلنت نمی شود.

دندان مصنوعی 4 ایمپلنتی

در این روش، دندان های بالا و پایین به صورت یک ست کامل، به صورت ثابت بر روی ایمپلنت قرار می گیرند. مزیت این روش، این است که به جراحی های متعدد و پیوند استخوان و ایمپلنت های زیاد نیازی نیست، همچنین هزینه آن کمتر است.

اما اشکال عمده این روش، این است که برای جلوگیری از وارد شدن فشار به لمینت، در طول جوش خوردن کامل استخوان، باید مواظب چیزهایی که می خورید باشید.

پس از گذشت شش ماه و سفت شدن کامل ایمپلنت، دندان مصنوعی روی ایمپلنت قرار داده می شود و محدودیت خوردن به پایان می رسد.

کیفیت زندگی و لذت زندگی در بیمارانی که از این نوع پروتز استفاده می کنند به طور قابل توجهی افزایش می یابد. علاوه بر این، پروتز متحرک قابل جابجایی است. به خصوص در سالمندان و بیمارانی که نمی توانند مراقبت های دهانی خود را به طور کامل انجام دهند. تمیز کردن پروتز با دست راحت تر از افرادی است که از پروتزهای ثابت مبتنی بر ایمپلنت استفاده می کنند.

انواع پروتزهای مبتنی بر ایمپلنت

بریج مبتنی بر ایمپلنت

نوع دیگری از پروتز مبتنی بر ایمپلنت بریج مبتنی بر ایمپلنت است . در میان انواع ایمپلنت دندان، این نوع ایمپلنت، پروتزی شبیه به بریج معمولی است، با این تفاوت که از دندان ایمپلنتی، به جای دندان های طبیعی، به عنوان تکیه گاه استفاده می شود.

مراحل ساخت پروتز مبتنی بر ایمپلنت

در این روش درمانی لثه و استخوان فک باید به اندازه کافی سالم باشند تا بتوان از  ایمپلنت دندانی استفاده کرد. این روش درمانی شامل قرار دادن ایمپلنت با جراحی در فک است. مراحل پروتز مبتنی بر ایمپلنت به شرح زیر است:

  1. قرار دادن ایمپلنت ها: ایمپلنت با جراحی در استخوان فک قرار می گیرد و جایگزین ریشه طبیعی دندان می شود.
  2. استئواینتگراسیون: باید ۸-۶ هفته در فک پایین و ۱۲ هفته در فک بالا منتظر بمانید تا ایمپلنت با استخوان فک جوش بخورد.
  3. بازکردن قسمت بالایی ایمپلنت:  با ایجاد یک برش کوچک در لثه و کلاهک التیام دهنده لثه به مدت ۷-۱۰ روز در اطراف لثه قرار می گیرد.
  4. قالب گیری از پروتز روی ایمپلنت: کلاهک التیام دهنده از روی ایمپلنت هایی که اکنون از طریق دهان قابل مشاهده هستند برداشته می شود و کام دهان اندازه گیری می شود. آماده‌سازی دندان ها در آزمایشگاه به طور متوسط ​​۱۰ روز طول می کشد.
  5. پروتزهای تهیه شده در آزمایشگاه روی ایمپلنت ثابت می شوند.

به دلیل حساسیت بالای کاشت ایمپلنت سعی کنید تا درمان خود را نزد بهترین متخصص ایمپلنت دندان انجام دهید.

کلینیک دکتر علی صفار یکی از مراکز مجهز و پیشرفته دندانپزشکی است که شما با اطمینان خاطر می توانید در این کلینیک از انواع خدمات درمانی و زیبایی بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.

کد تخفیف مخصوص شما!🎉

TARAHI-LabKHAND

این کد را در جایی ذخیره کنید و یا از آن عکس بگیرید

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.