5/5 - (1 امتیاز)

بریج و ایمپلنت دندان دو روش رایج برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته هستند. اگر شما هم به تازگی دندان خود را از دست داده اید ممکن است با این چالش مواجه شده باشید که برای جایگزین کردن دندان طبیعی خود روش بریج بهتر است یا ایمپلنت دندان؟

بریج و ایمپلنت دندان

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دقیقی بدهیم، بایستی آن را از جنبه های مختلفی چون استحکام، زیبایی، شرایط نگهداری، وضعیت بهداشت دهان و دندان و همینطور هزینه مقایسه کنیم. زیرا هر کدام از این روش ها معایب و مزایای خاص خود را دارند.

با این  مقایسه می توانید اطلاعاتی پایه برای ارزیابی وضعیت خود به دست آورید. اما در نهایت این پزشک شما است که با بررسی وضعیت فک و لثه و همچنین سلامت جسمانی شما بهترین انتخاب را اتخاذ می نماید.

بیشتر بدانید: انواع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

اهمیت جایگزین کردن دندان از دست رفته

جایگزین کردن دندان از دست رفته با استفاده از پروتز مصنوعی سابقه بسیار طولانی دارد. این سابقه طولانی خود اهمیت جایگزین کردن دندان از دست رفته را نشان می دهد. زیرا زمانی که دندان طبیعی از بین می رود و می افتد، استخوان زیر دندان به مرور تحلیل رفته و دندان های مجاور به سمت استخوان گود شده انحراف پیدا کرده و کج می شوند. همچنین لثه در حالتی که دندان روی آن قرار ندارد بسیار مستعد عفونت می شود. به لحاظ زیبایی نیز لبخند زدن و خندیدن بدون داشتن دندان های سالم و زیبا ظاهر خوشایندی ندارد.

به همین دلیل است که تاکنون روش های مختلفی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته ابداع شده است. دندان مصنوعی قدیمی ترین روش است که البته زمانی کاربرد دارد که تمامی دندان های فک از دست رفته باشد. این روش  با مشکلات زیادی همراه است، به همین دلیل به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی روش های دیگری چون بریج و ایمپلنت ابداع شد.

بیشتر بدانید: اطلاعات جامع درباره ایمپلنت دیجیتال

بریج و ایمپلنت دندان

بریج و ایمپلنت دندان

بریج در واقع ساختار مشابه به یک پل را دارد. برای استفاده از روش بریج، دندان از دست رفته باید میان دو دندان سالم قرار گرفته باشد. دو دندان مجاور نقشه پایه یا همان اباتمنت را دارند. این دندان ها تراش می خورند تا روکش روی آنها قرار بگیرد. بریج یا همان پروتز مصنوعی به این پایه ها متصل است.

بریج و ایمپلنت دندان

در روش کاشت ایمپلنت دندان نیازی به دندان های سالم مجاور نیست. استخوان‌ فک از زیر دندان افتاده سوراخ می شود و پیچ ایمپلنت درون استخوان کاشته می‌شود. این پیچ نقش ریشه دندان را ایفا می کند و پس از گذشت بازه زمانی به استخوان فک پیوند میخورد. پس از سه ماه سه اباتمنت و روکش دندان روی ایمپلنت بارگذاری می شود. این روش از ضریب اطمینان و موفقیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

مقایسه بریج و ایمپلنت دندان به لحاظ دوام

بریج و ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان دارای دوام بیشتری نسبت به بریج است و در صورت رعایت مراقبت های لازم می‌تواند مادام‌العمر باشد. زیرا جنس ایمپلنت از تیتانیوم است که سازگاری مناسبی برای پیوند خوردن با استخوان فک دارد. به دلیل داشتن ساختار محکم، در مقابل فشارهای فکین مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد و نسبت به پوسیدگی و عفونت لثه نیز بسیار مقاوم است.

اما بریج دارای طول عمر ۱۰ سال است. زیرا دندان های طبیعی که تراش می خورد و زیر روکش قرار می‌گیرند، به مرور زمان دچار پوسیدگی شده و مستعد بیماری های لثه می شود.

 

مقایسه بریج و ایمپلنت دندان به لحاظ زیبایی

بریج و ایمپلنت دندان

ایمپلنت به لحاظ زیبایی نیز دارای برتری نسبت به روش بریج است. زیرا به لحاظ ظاهری بسیار مشابه دندان های طبیعی است. در ایمپلنت بافت لثه به خوبی اطراف روکش را احاطه می کند و ساختارهای زیرین مشخص نخواهد بود. همچنین امکان کاشت ایمپلنت بلافاصله پس از کشیدن دندان وجود دارد که در این صورت نتیجه بسیار خوبی حاصل می شود.

 

وضعیت بهداشت دهان و دندان

ایمپلنت به لحاظ مراقبت های لازم برای رعایت بهداشت دهان و دندان نیز مشابه دندان طبیعی است، در صورتیکه بریج حساسیت بیشتری را می طلبد. زیرا بریج از سه قسمت تشکیل شده است که هر بخش بایستی به خوبی با استفاده از مسواک و نخ دندان تمیز شود. خصوصا ناحیه زیر دندان مصنوعی که بایستی  کاملاً عاری از مواد غذایی باشد، در غیر این صورت سریعا مستعد تجمع پلاک و عفونت لثه خواهد شد. اما در مورد ایمپلنت دندان تنها کشیدن نخ دندان میان ایمپلنت و دندان های مجاور کفایت می کند.

بیشتر بدانید: تفاوت مینی ایمپلنت دندان با ایمپلنت معمولی چیست؟

مقایسه بریج و ایمپلنت دندان به لحاظ هزینه

بریج و ایمپلنت دندان

در تمامی موارد مقایسه شده ایمپلنت گزینه بهتری نسبت به بریج ارزیابی شد، اما در نهایت  این پارامتر هزینه است که روش قطعی را تعیین می کند. ایمپلنت دارای هزینه بسیار بالاتری نسبت به بریج است. حال تصور کنید که مراجعه کننده به دلیل مشکل تحلیل استخوان، نیازمند جراحی پیوند استخوان نیز باشد که در این صورت هزینه تزریق پودر استخوان نیز اضافه می شود.

در پایان توصیه می‌کنیم که با مراجعه نزد بهترین متخصص ایمپلنت دندان از یک جلسه مشاوره بهره مند شده و سپس نسبت به انتخاب روش قطعی برای خود اقدام کنید.

بریج و ایمپلنت دندان

کلینیک دندانپزشکی و ایمپلنت دکتر علی صفار دارای سالها تجربه موفقیت آمیز در زمینه کاشت دندان به روش ایمپلنت است. در این کلینیک از بروز ترین تجهیزات و روش‌ها برای ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بیماران استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.

کد تخفیف مخصوص شما!🎉

TARAHI-LabKHAND

این کد را در جایی ذخیره کنید و یا از آن عکس بگیرید

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.