4.5/5 - (2 امتیاز)

کاشت دندان به روش ایمپلنت همانند سایر عمل های جراحی ممکن است با عوارضی چون عفونت همراه باشد. عفونت ایمپلنت دندان اگرچه برای تمامی افراد رخ نمی دهد اما در صورت رعایت نکردن مراقبت های پس از جراحی امری طبیعی است. اما این مراقبت ها چه هستند؟ علائم و نشانه های عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ چگونه می توان از رخداد این عارضه جلوگیری کرد؟ این ها سوالاتی هستند که در  این مقاله قصد داریم تا به تفصیل به آنها پاسخ دهیم.

بیشتر بدانید: اطلاعات جامع درباره ایمپلنت دیجیتال

عوامل بوجود آورنده عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان

مرحله اول کاشت ایمپلنت دندان سوراخ کردن فک برای جایگذاری پیچ یا همان پایه ایمپلنت است. این پایه قرار است که نقش ریشه دندان را ایفا کند. از آنجایی که حفره ایجاد شده استخوان و لثه را در معرض میکروب ها قرار می دهد، بنابراین رعایت نکردن مراقبت های لازم پس از جراحی منجر به ظهور نخستین علایم عفونت می شود. عفونت ایجاد شده در صورتیکه درمان نشود به تمامی نواحی دهان منتقل شده و حتی ممکن است به خون سرایت کند. بنابراین خطر آن را جدی بگیرید.

مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان پس از جراحی باعث می شود تا دهان بستری مناسب برای رشد میکروب ها باشد. رشد میکروب برای دندان پوسیدگی و برای زخم و جراحت عفونت را به همراه دارد.

البته سلامت لثه برای کاشت ایمپلنت در اولویت اول قرار دارد و در صورتی که فرد دارای بیماری لثه باشد، قبل از کاشت باید اقدامات لازم از سوی دندانپزشک تجویز شود.

کشیدن سیگار و قلیان یکی از عوامل اصلی بروز عفونت است. زیرا باعث می شود تا در خونرسانی برای بافت آسیب دیده و همچنین خروج سموم از بافت در حال ترمیم اختلال ایجاد شود.

همچنین بیماری هایی چون دیابت، پوکی استخوان و نقص سیستم ایمنی بدن هم احتمال عفونت پس از جراحی را افزایش می دهد.

نشانه های عفونت ایمپلنت دندان

اقدامات لازم برای رفع عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان در صورتکیه ادامه یافته و به موقع درمان نشود می تواند موفقیت کاشت دندان را به خطر بیندازد. بدین معنی که مانع از پیوند خوردن استخوان با پیچ ایمپلنت می شود. در بسیاری از موارد این عفونت با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک قابل درمان است. البته در مرحله اول جراحی و کاشت ایمپلنت، پزشک حتما یک دوره آنتی بیوتیک خفیف برای بیمار تجویز می کند. این کار برای پیشگیری است. اما در صورتی که بعد از گذشت چند روز با نشانه های عفونت مواجه شوید، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. سپس دندانپزشک با بررسی محل جراحی و عکس رادیولوژی، آنتی بیوتیک های قوی تر برای شما تجویز می کند. همچنین استفاده دهانشویه های آنتی باکتریال به دفعات 3 بار در روز برای کنترل آلودگی ضروری است.

بیشتر بدانید: انواع پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

کلینیک دندانپزشکی و ایمپلنت دکتر علی صفار

کاشت دندان به روش ایمپلنت در حال حاضر بهترین روش برای جایگزینی دندان های افتاده است. ایمپلنت دندان به لحاظ دوام و موفقیت از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است، اما عوامل مختلفی چون بی توجهی به بیماری های لثه، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، مصرف دخانیات،  داشتن رژیم های غذایی سخت پس از کاشت ایمپلنت و از همه مهمتر نداشتن تجربه، دانش و تخصص لازم از سوی دندانپزشک، می تواند عوارضی چون عفونت را به همراه داشته باشد. به همین دلیل انتخاب بهترین متخصص ایمپلنت برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن کاشت و نداشتن عوارض بسیار اهمیت دارد.

دکتر علی صفار متخصص در زمینه کاشت ایمپلنت، اصلاح طرح لبخند، بلیچینگ و لمینت دندان، کامپوزیت ونیر، جراحی و درمان بیماری های لثه با سابقه فعالیت بالا است. کلیله این خدمات درمانی و زیبایی در کلینیک دکتر علی صفار با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مواد اولیه از برندهای معتبر انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

1. معمولا نیاز به تجویز پیشگیرانه انتی بیوتیک قبل از جراحی لثه نیست مگر در بیماران خاص که نیاز به پروفیلاکسی انتی بیوتیک پیش از جراحی است.