4.7/5 - (3 امتیاز)

کامپوزیت و لمینت از روش های اصلاح طرح لبخند است که این روزها مخصوصا در میان جوانان بسیار طرفدار پیدا کرده است. این که کدام یک از این روشها بهتر است را نمی توان به طور قطعی تعیین کرد. هر کدام از آنها دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد که افراد بایستی با توجه به شرایط دندان های خود و صلاحدید دندانپزشک بهترین روش را برای خود انتخاب کنند. در این مقاله ما این روشها را به لحاظ دوام، طول دوره درمان، هزینه، مقاومت و استحکام بررسی کرده ایم.

 

بیشتر بدانید: همه چیز درباره بلیچینگ دندان

 

لمینت چیست؟

کامپوزیت و لمینت

لمینت لایه نازکی از سرامیک است که به شکل دندان ساخته شده و بر سطح جلویی دندان چسبانده می شود. از این روش برای اصلاح مشکلات دندانی و زیبا سازی دندان و طرح لبخند استفاده می شود. در لمینت کردن نیازی به تراشیدن زیاد دندان وجود ندارد. روش کار بدین صورت است که ابتدا یک قالب از دندان های فرد گرفته می شود و در لابراتوار با استفاده از این قالب، لمینت ها مشابه با شکل دندان های فرد ساخته می شود. سپس در مطب دندانپزشکی لمینت های ساخته شده با استفاده از چسب به دندان چسبیده می شود. در نهایت دندان ها مقداری پولیش می شوند تا نمای یک دندان طبیعی را پیدا کنند.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت و لمینت

کامپوزیت نیز دومین روش پر طرفدار اصلاح طرح لبخند است. کامپوزیت مواد رزین مانندی است که توسط دندانپزشک تهیه شده و در همان جلسه مستقیماً بر روی دندان مالیده می شود. پس از خشک شدن رزین، برای فرم دهی این مواد پولیش می شوند تا ظاهری شبیه به دندان را پیدا کنند. از کامپوزیت برای رفع کردن عیوب دندان مانند لب پر شدن، تغییر رنگ، پر کردن سطوح کوچک و سوراخ ها و به طور کلی یکدست سازی سطح دندان ها استفاده می شود. کامپوزیت تنها در یک جلسه قابل انجام است.

 

بیشتر بدانید: لیفت لثه چیست؟

 

مقایسه کامپوزیت و لمینت

لمینت دارای استحکام و مقاومت بالاتری نسبت به کامپوزیت است. همچنین طول عمر بیشتری نسبت به آن دارد. هزینه آن نیز نسبت به کامپوزیت بیشتر است. اما در مقایسه با کامپوزیت طول دوره درمان آن بیشتر است. ماندگاری این روش‌ها بستگی به مراقبت های دندانی و رعایت بهداشت دهان دارد. اما تجربه نشان داده است که مقاومت لمینت نسبت به تغییر رنگ بیشتر از کامپوزیت است.

 

مزیت های کامپوزیت و لمینت

کامپوزیت و لمینت

همانطور که گفته شد هر یک از این روش ها دارای مزایای خاص خود می باشد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد:

 مزیت های لمینت:

 مزیت های کامپوزیت:

 

کامپوزیت و لمینت یا روکش دندان؟

کامپوزیت و لمینت

علاوه بر کامپوزیت و لمینت روش سومی به نام روکش کردن دندان نیز برای اصلاح طرح لبخند وجود دارد. روکش کلاهک سفید رنگی است که روی تاج دندان می‌نشیند و آن را کاملا می پوشاند. بنابراین شما نمی توانید هیچ قسمتی از  ساختار دندان را مشاهده کنید.

روکش کردن دندان زمانی استفاده می شود که آسیب های دندان جدی بوده و یا اینکه ساختار آن بسیار ضعیف شده باشد. در این حالت از این روش برای تقویت دندان های تضعیف شده استفاده می‌شود.

همچنین روکش کردن دندان پس از عصب کشی امری ضروری است. زیرا در عصب کشی ساختار دندان تا حد زیادی تخریب می شود و برای جلوگیری از متلاشی شدن دندان را روکش می کنند. بنابراین روکش کردن دندان در درجه اول یک روش درمانی است.

روکش از مقاومت بالایی نسبت به تغییر رنگ و همچنین فشارهای فکین برخوردار است. همچنین احتمال لب پر شدن  و ترک خوردن آن از کامپوزیت و لمینت کمتر است. طول عمر آن بالا و حدودا ۱۵ سال دوام دارد. هزینه و طول دوره درمان آن از کامپوزیت و لمینت بیشتر است.

 

بیشتر بدانید: مزایای ایمپلنت فوری و شرایط نگهداری آن

 

کلینیک دندانپزشکی و ایمپلنت دکتر علی صفار

کامپوزیت و لمینت

اگر کاندیدای روش های اصلاح طرح لبخند هستید و از میان روش های روکش، کامپوزیت و لمینت روش مناسب خود را انتخاب نکرده اید، می توانید با بهره مندی از یک جلسه مشاوره در کلینیک ایمپلنت و دندانپزشکی دکتر علی صفار نسبت به کسب اطلاعات دقیق تر و انتخاب بهترین روش برای خود راهنمایی شوید.

کلیه این روش‌ها در این کلینیک با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مواد اولیه مرغوب انجام می شود. کیفیت بالای کار به همراه بالاترین ماندگاری در ارائه این خدمات به شما تضمینی است. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در وب سایت تماس حاصل فرمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.

کد تخفیف مخصوص شما!🎉

TARAHI-LabKHAND

این کد را در جایی ذخیره کنید و یا از آن عکس بگیرید

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.