5/5 - (1 امتیاز)

ایمپلنت دندان یک روزه چیست و چقدر ضرورت دارد؟ دندان افراد به دلایلی متفاوت از بین برود و بهترین روش برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، کاشت دندان یا ایمپلنت است.

در کاشت دندان به روش ایمپلنت، فیکسچر یا همان ریشه پیچ مانند باید داخل دهان بماند تا به استخوان فک جوش بخورد. معمولا زمان ۴ تا ۹ ماه برای این فرایند لازم است اما برخی از افراد ایمپلنت دندان یک روزه را ترجیح می دهند.

ایمپلنت دندان یک روزه چیست؟

در روش یک روزه، پس از آنکه فیکسچر داخل استخوان فک فرد قرار گرفت، یک تاج دندان به صورت موقت و در همان روز روی محل دندان قرار می‌گیرد تا در مدت جوش خوردن فیکسچر، فرد بدون دندان نباشد.

این که آیا فرد برای انجام ایمپلنت دندان مناسب است یا خیر، باید پس از انجام معاینات توسط دندانپزشک مشخص شود. به طور کلی می‌توان گفت که هر فردی با تراکم استخوان کافی می تواند ایمپلنت یک روزه انجام بدهد.

ایمپلنت دندان یک روزه چیست؟

تفاوت ایمپلنت یک روزه و عادی

در ایمپلنت یک روزه فیکسچر درون فک قرار می گیرد تا با استخوان ادغام شود، درست شبیه به فرایند ایمپلنت عادی.

اما تفاوت در تاجی است که روی فیکسچر قرار می گیرد و به آن متصل نمی گردد بلکه بین دو دهان کنار قرار گرفته و به آن ها قفل می شود.

فرایند انجام ایمپلنت دندان یک روزه

برای انجام ایمپلنت دندان یک روزه لازم است از فک بیمار، عکس رادیوگرافی گرفته شود و همچنین تراکم استخوان به درستی و دقیق مشخص شود.

پس از تایید امکان بهره‌مندی از روش ایمپلنت یک روزه، باید پایه ایمپلنت یا همان فیکسچر داخل استخوان فک بیمار قرار گیرد تا به خوبی به استخوان جوش بخورد.

بیشتر بدانید: مزایای ایمپلنت فوری و شرایط نگهداری آن

ایمپلنت دندان یک روزه چه تفاوتی دارد؟

زمان مورد نیاز برای ادغام استخوان با فیکسچر

درمان های ایمپلنت دندان یک روزه، نمی تواند میانبر ایجاد کند که فرآیند ادغام استخوان با فیکسچر را دور بزند. بنابراین نمی توان عجله کرد، زیرا بدن به زمان نیاز دارد تا سلول های استخوانی جدیدی تولید کند که ایمپلنت ها را محکم نگه دارند.

انطباق بیمار برای اطمینان از حرکت نکردن ایمپلنت های دندانی در طول دوره بهبودی، بین سه تا شش ماه، حیاتی است.

هزینه ایمپلنت دندان یک روزه

اگرچه ایمپلنت‌های دندان یک روزه و فوری، مزایای بسیار زیادی دارند، اما با معایبی نیز روبه‌رو هستند. به طور مثال می‌توان گفت که هزینه این ایمپلنت ها از روش معمولی بیشتر است.

همچنین جنس ایمپلنت نیز می‌تواند بر قیمت آن تاثیرگذار باشد، با این حال مزایای این روش به مراتب افزون تر از معایب آن است، زیرا فرد مدت زمان کمتری بدون دندان خواهد ماند که این امر هم در زیبایی و هم در غذا خوردن موثر است.

علاوه بر این در صورت کم بودن تراکم استخوان، ممکن است فرد نیاز به انجام عمل پیوند استخوان پیدا کند که این مورد نیز هزینه را افزون تر خواهد کرد.

بیشتر بدانید: ایمپلنت ارزان

چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در طول مدت فرایند ادغام استخوان با فیکسچر، لازم است، بیماران به رژیم غذایی نرم تری پایبند باشند و از غذاهای سفت یا ترد مانند هویج یا بادام اجتناب کنند.

این روند می تواند 6 تا 8 هفته پس از جراحی ادامه یابد. عدم رعایت رژیم غذایی نرم‌تر ممکن است منجر به حرکت ایمپلنت‌ها شود که تأثیر منفی بر ادغام و افزایش خطر شکست درمان داشته باشد.

نکته پایانی

همانطور که در بالا اشاره شد، هزینه ایمپلنت یک روزه نسبت به ایمپلنت‌های سنتی بیشتر است، اما در عین حال کارایی بیشتری دارد. البته این احتمال وجود دارد که افرادی غیر متخصص و یا کسانی با تخصص کمتر در زمینه ایمپلنت وعده انجام آن با هزینه کمتر را به شما بدهند.

این نکته را باید بدانید که ایمپلنت یک روزه دندان عملی حساس به حساب می‌آید و برای انجام آن باید از فردی متخصص کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.

کد تخفیف مخصوص شما!🎉

TARAHI-LabKHAND

این کد را در جایی ذخیره کنید و یا از آن عکس بگیرید

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.