5/5 - (1 امتیاز)

مراقبت های بعد از لمینت دندان نقش کلیدی در دوام و ماندگاری آن دارد. لمینت جز خدمات زیبایی دندان پزشکی محسوب می شود و برای اصلاح طرح لبخند توسط دندانپزشکان توصیه می شود. در این روش یک پوشش مقاوم روی دندان قرار می گیرد و به این ترتیب نقایص دندان به لحاظ فرم و رنگ پوشانده می شود.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

این روش کاملا ایمن و بیخطر است و در صورتی که توسط دندانپزشک ماهر و باتجربه به روش صحیح و اصولی انجام شود، باعث آسیب رسیدن به دندان ها نمی شود. علاوه بر مهارت دندانپزشک نیاز است تا خود فرد نکات مراقبتی در این زمینه را به خوبی رعایت کند. اما این نکات شامل چه مواردی هستند؟ اگر شما هم لمینت دندان انجام داده اید و یا قصد آن را دارید این مقاله را تا انتها بخوانید.

بیشتر بدانید: لبخند لثه ای

مراقبت های بعد از لمینت دندان: تصحیح عادات رفتاری

لمینت دندان برای همه افراد قابل اجرا نیست. بدین معنا که هرچند لمینت دارای استحکام است، اما نسبت به ضربه و فشار حساس است. افرادی که به عارضه دندان قروچه مبتلا هستند و یا اینکه عادت دارند تا در هنگام عصبانیت دندان های خود را به هم بفشارند و یا در موقعیت های استرس زا ناخن می جوند کاندیدای مناسبی برای لمینت گذاری نمی باشند. فشارهای فکین در دراز مدت می تواند باعث ترک خوردن و شکستن لمینت شود.

همچنین از آنجایی که لبه ها و گوشه ها نقاط ضعف لمینت هستند، پس از لمینت گذاری نباید از دندان برای باز کردن اشیا و یا بریدن نخ و غیره استفاده کنید.

 

مراقبت های بعد از لمینت دندان: تغییر عادات غذایی

مراقبت های بعد از لمینت دندان

پس  از لمینت گذاری عادات غذایی خود را تغییر دهید. بسیاری از افراد به خوردن یخ، تخمه شکستن و مواد غذایی سفت نظیر ته دیگ، لاستیکی مثل پاستیل و اسیدی مثل لواشک و انواع ترشیجات علاقه دارند. در جریان باشید که این عادات غذایی به راحتی می توانید طول عمر لمینت شما را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. این غذاها و به خصوص ترکیبات اسیدی باعث می شود تا در هر نوبت لایه نازکی از پوشش لمینت از روی آن برداشته شود. در مورد غذاهای سفت فشار وارد آمده به دندان باعث شل شدن لمینت و افتادن آن می شود. محدود کردن خوراکی و نوشیدنی های رنگ زا همچون چای، قهوه و پرهیز از استعمال دخانیات (سیگار و قلیان) از دیگر مواردی است که باید در انجام آن محتاط باشید.

 

مراقبت های بعد از لمینت دندان: رعایت بهداشت دهان و دندان

مراقبت های بعد از لمینت دندان

همانند دندان های عادی رعایت بهداشت دهان و دندان نقشی مهمی را در افزایش دوام لمینت ایفا می کند. مسواک زدن حداقل دو بار در روز و  استفاده از نخ دندان پس از هر وعده غذایی جز واجبات است. در مورد استفاده از دهانشویه و برند آن و همچنین نوع خمیر دندان حتما از دندانپزشک خود مشورت بگیرید.

 

مقایسه لمینت کامپوزیتی و لمینت سرامیکی

اجرای لمینت به دو روش انجام می شود: لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت. تجربه ثابت کرده است که لمینت سرامیکی دارای طول عمر بیشتری نسبت به نوع کامپوزیتی است. دوام سرامیکی 10 سال و دوام کامپوزیت 4 سال است. از طرفی لمینت سرامیکی مقاومت بیشتری در برابر مصرف غذاهای سفت از خود نشان می دهد. علت اختلاف در ماندگاری این دو روش علاوه بر نوع مواد مصرفی به روش نصب و قرارگیری لمینت ها نیز باز می گردد. البته در مورد این عامل همانند کاشت ایمپلنت، مهارت و تجربه دندانپزشک در پیاده سازی لمینت بسیار موثر است. علاوه بر تجربه، سلیقه، هنر، دقت و ظرافتی که پزشک برای کار بخرج می دهد، می تواند اختلاف میان طول عمر لمینت سرامیکی و کامپوزیتی را کمتر کند.

بیشتر بدانید: تفاوت مینی ایمپلنت دندان با ایمپلنت معمولی چیست؟

نتیجه گیری

مراقبت های بعد از لمینت دندان

همانطور که گفته شد مراقبت های پس از لمینت در دوام  و ماندگاری آن نقش بسزایی دارد. هرچند که پزشک کار خود را به نحو احسن انجام داده باشد، اهمال و بی توجهی در عادات رفتاری و غذایی پس از لمینت می تواند باعث کاهش طول عمر آن شود.

در این میان نقش دندانپزشک نیز با پیاده سازی صحیح، ظرافت و سلیقه کار کمتر از نکات مراقبتی نیست. پس در انتخاب پزشک خود نهایت دقت و وسواس را داشته باشید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر علی صفار مرکز تخصصی خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی است که دارای سابقه فعالیت بالا در این زمینه می باشد. داشتن تجهیزات پیشرفته، استفاده از متریال مرغوب، تیم اجرایی حرفه ای و اخلاق کاری مناسب باعث شده است تا رضایت مشتریان را در کارنامه فعالیت خود به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.

کد تخفیف مخصوص شما!🎉

TARAHI-LabKHAND

این کد را در جایی ذخیره کنید و یا از آن عکس بگیرید

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.