5/5 - (2 امتیاز)

لق شدن ایمپلنت دندان (Implant Loose)  از علایم شکست این روش است و اغلب در نتیجه رعایت نکردن مراقبت های پس از کاشت و یا اجرای نادرست آن توسط دندانپزشک رخ می دهد. ایمپلنت دندان چه به لحاظ متریال و چه به لحاظ روش کاشت به گونه ای طراحی شده است که با کمترین عارضه برای بیمار و همچنین شکست همراه باشد.

 

اگر با لق شدن ایمپلنت مواجه هستید، قطعاً باید با دندانپزشک خود مشورت کنید؛ با این حال در ادامه به مواردی درباره لقی ایمپلنت پپرداخته ایم.

به جرات می توان گفت که این روش سودمندترین دستاورد دندانپزشکی مدرن برای بشر است اما در هر صورت ممکن است بنا به دلایل تعریف شده ای با شکست روبرو شود. در این مقاله قصد داریم تا مهمترین علل  لق شدن ایمپلنت، علائم آن، نحوه درمان و راهکارهای جلوگیری از این اتفاق را شرح دهیم.

بیشتر بدانید: علائم و نشانه های عفونت ایمپلنت دندان

 

ایمپلنت چیست؟

پیش از پرداختن به مشکل ایمپلنت لق، بهتر است نگاهی کلی به ساختار ایمپلنت داشته باشیم. ایمپلنت روشی است که در آن از پیچی مخصوص با هدف جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می کنند.

این پیچ همچون ریشه دندان، درون استخوان فک قرار می گیرد. در نهایت، تاجی به شکل دندان بالای پیچ ایمپلنت قرار می گیرد.

علت لق شدن ایمپلنت چیست؟

احساس لق شدن ایمپلنت دندان اغلب اوقات مربوط به پیچ ایمپلنت دندان نیست بلکه اکثرا این تاج نصب شده روی پیچ دچار لقی می شود.

همچنین اگر سه دندان اصلی کنار هم، از دست رفته باشند، برای ایمپلنت آن یک تاج شامل دو یا سه دندان استفاده می شود که از دو سو روی پیچ قرار خواهد گرفت. در این جا نیز احتمال لق شدن تاج وجود دارد.

علت لق شدن ایمپلنت چیست؟

لق شدن ایمپلنت به دلیل اشکال در فرایند نصب

شکست فرایند ایمپلنت دندان در مراحل اولیه یا اواخر، می تواند با یک یا چند مورد از عوارض زیر مشخص شود:

با دیدن  هر یک از علائم بالا باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا ارزیابی ایمپلنت صورت بگیرد. پس علت لق شدن ایمپلنت می تواند اشکال در فرایند نصب آن باشد.

انواع لق شدن ایمپلنت

به طور کلی لق شدن ایمپلنت ممکن است مربوط به دو ناحیه باشد:

 

علل لق شدن ایمپلنت دندان

لق شدن ایمپلنت دندان

مهمترین دلایل  لق شدن به شرح زیر است:

  1.  بیماری پری ایمپلنتایتیس یا عفونت لثه اطراف ایمپلنت
  2. تحلیل رفتن استخوان اطراف ایمپلنت
  3. عدم استخوان سازی و در نتیجه جوش نخوردن ایمپلنت با فک
  4. بیماری دندان قروچه
  5. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  6. مناسب نبود شرایط بافت لثه
  7. بیماری های کلیوی، کبدی و دیابت
  8.  پرتو درمانی سر و گردن در مبتلایان به سرطان
  9.  نداشتن رژیم غذایی مناسب
  10.  استعمال دخانیات

 

علایم لق شدن ایمپلنت دندان

لق شدن ایمپلنت دندان

زمانی که ایمپلنت دندان لق می شود بیمار با علائم زیر مواجه می شود:

در صورت لق شدن ایمپلنت چه اقداماتی انجام می شود؟

نحوه رفع لق شدن ایمپلنت دندان بستگی به دلیل این لق شدگی دارد. در صورتی که این لق شدن ناشی از پیچ کوچک متصل به فک باشد، دندان پزشک تاج را برداشته و آن پیچ را تعویض یا ترمیم می کند.

برعکس، اگر این مشکل ناشی از وضعیت تاج ایمپلنت باشد، چسباندن مجدد آن تنها کار لازمی است که دندان پزشک انجام خواهد داد.

در صورت لق شدن ایمپلنت چه اقداماتی انجام می شود؟

آیا امکان از بین رفتن ایمپلنت وجود دارد؟

بله! با وجود امکان ترمیم لق شدگی ایمپلنت، این احتمال وجود دارد که در دراز مدت ایمپلنت دندان شما از بین برود و در این اتفاق دو موضوع بهداشت و جویدن دخیل خواهد بود.

دندانپزشک تکنیک هایی را برای نظافت و جویدن به شما آموزش می دهد که حتما برای طول عمر ایمپلنت باید آن را رعایت کنید.

عموامل میکروبیولوژیک در از بین رفتن ایمپلنت

به گفته Semantic Scholar ، میزان از بین رفتن ایمپلینت در طولانی مدت به طور کلی 5-10٪ است. در حقیقت اینکه روی پیچ ایمپلنت حفره پوستی ای وجود ندارد به این معنی نیست که نمی توانید به بیماری لثه اطراف ایمپلنت مبتلا شوید؛ بیماری لثه پریودنتال (periodontal gum disease) می تواند حکم اعدام برای ایمپلنت دندان باشد.

به نوشته جورجیو تابانلا مقاله عوامل بالینی و میکروبیولوژیکی ایمپلنت‌های دندانی، در 11 مارس 2009، عوامل مرتبط با شکست ایمپلنت کمتر شناخته شده‌اند، اما احتمالاً هم به محیط میکروبی اطراف ایمپلنت و هم به بدن میزبان مربوط می‌شوند.

لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان نکته ای کلیدی برای داشتن یک ایمپلنت دندانی سالم و جلوگیری از لق شدن ایمپلنت است. همچون نگهداری از دندان های طبیعی، باید مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان برای از بین پلاک ها را مدنظر داشت.

استفاده از ایمپلنت مستلزم استفاده از نخ دندان های با کیفیت است زیرا خود استفاده از لوازم بهداشتی نامرغوب می تواند سبب لق شدن ایمپلنت دندان بشود.

درمان لق شدن ایمپلنت

در صورت مشاهده هر یک از علائم لق شدن ایمپلنت بایستی در اسرع وقت نزد دندانپزشک خود مراجعه کنید. در بسیاری از موارد لق شدن سطحی است و با تمیز کردن ناحیه اطراف کاشت و در نهایت سفت کردن اجزای ایمپلنت برطرف می شود. اما در شرایط حادتر دندانپزشک ناچار به تخلیه ایمپلنت است تا پس از انجام درمان های تکمیلی نسبت به کاشت مجدد اقدام کند.

لق شدن ایمپلنت دندان

اگر دلیل پس زدن کاشت عفونت باشد که مصرف دوره ای آنتی بیوتیک تجویز می شود. اما اگر مشکل ناشی از تحلیل رفتن استخوان باشد، عمل پیوند استخوان لازم است. با توجه به اینکه علل لق شدن متفاوت است در نتیجه درمان های مختلفی برای این عارضه تجویز می شود که بستگی به صلاحدید دندانپزشک و شرایط بیمار دارد.

 

پیامدهای عدم درمان لق شدن

لق شدن ایمپلنت دندان

عدم درمان به موقع ایمپلنت لق شده می تواند عوارض جدی برای بیمار در برداشته باشد. حتی اگر لثه شما سالم باشد حرکت کردن ایمپلنت باعث زخم شدن و عفونت آن می شود. در صورت عدم درمان بموقع، عفونت کل ناحیه دهان و دندان ها را فرا می گیرد. در نهایت وارد سیستم جریان خون شده و به فک، گردن و مغز سرایت می کند.

بیشتر بدانید: بریج بهتر است یا ایمپلنت؟

نتیجه گیری

لق شدن ایمپلنت دندان

مهمترین راه حفظ ایمپلنت و موفقیت آن، رعایت کردن بهداشت دهان و دندان است. حتما دو بار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. در صورتی که با علائم لق شدن ایمپلنت دندان مواجه شدید، در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کرده و نسبت به درمان آن اقدام کنید. در غیر این صورت می‌تواند خطر عفونی شدن خون و مننژیت را به همراه داشته باشد.

یکی از علل مهم لق شدن ایمپلنت، مهارت و تجربه دندانپزشک در این زمینه است. به دلیل حساسیت بالای کاشت ایمپلنت سعی کنید تا درمان خود را نزد بهترین متخصص ایمپلنت دندان انجام دهید.

کلینیک دکتر علی صفار یکی از مراکز مجهز و پیشرفته دندانپزشکی است که شما با اطمینان خاطر می توانید در این کلینیک از انواع خدمات درمانی و زیبایی بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

4 پاسخ

    1. سالانه یکمرتبه جهت چکاپ ایمپلنت به دندانپزشک خود مراجعه نمایید در صورتیکه بهداشت مناسب دارید و علائمی از خونریزی لقی یا احساس مزه ناخوشایند اطراف ایمپلنت خود ندارید لازم نیست بیش از حد نگران باشید.

  1. سلام آقای دکتر
    من توی فک بالا ۳ دندان رو از دست دادم. یکی دندان شماره ی ۴ که کشیده شده، دوتای دیگه سمت چپ فک‌بالا دندان شماره ی ۳ و ۴ که ریشه هاش رو نکشیدم بیرون. میتونم برای کاشت ایمپلنت برای این ۳ واحد مراجعه کنم؟

    1. سلام بله . امکان اینکه با 2 ایمپلنت بشود 3 دندان هم گذاشت هست باید معاینه شوید تا میزان استحکام استخوان فک و فضای مورد نیاز بررسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.

کد تخفیف مخصوص شما!🎉

TARAHI-LabKHAND

این کد را در جایی ذخیره کنید و یا از آن عکس بگیرید

مشاوره رایگان با کلینیک دکتر علی صفار

هیچ فروشنده ای با شما تماس نخواهد گرفت!

همکاران متخصص ما فقط برای مشاوره رایگان با شما در ارتباط خواهند بود.